En kvällstur på havet med kajak

En tur på havet i havskajak

En tur på havet, ett tredagars äventyr i Söderhamns skärgård

Dag 1: Skärså öppnar upp sig framför oss

Det gamla fiskeläget med sina charmiga sjöbodar bjuder in till romantiska drömmar om att leva som fiskare och få puttra ut med båten på ett blankt hav om morgnarna. Måsarna skriar och klätterrosorna prunkar i solskenet. Det doftar hav och fisk. Det är tidigt ännu. Det är folktomt och alldeles stilla. Fiskeläget lockar till en lat dag mot en röd trävägg, men vi har andra planer för dagen. Kajakerna ska i havet. Framför oss ligger tre dagars paddlingsäventyr i Söderhamns skärgård.

Vår plan är att utgå från Skärså och paddla ut till Vatstenarna där vi tänker slå läger. Det finns massor med tältmöjligheter och även stugor att hyra på sina ställen i skärgården, men vi har valt att stationera oss på Vatstenarna och sen göra turer därifrån. Mest för bekvämlighetens skull – då slipper vi plocka ihop tält och resa tält varje dag. Vi gör en sista check så att allt är med och att flytvästen är korrekt spänd. Skjuter ut kajaken och sveper med. Vi har två kilometers paddling till campingplatsen. Vi har all tid i världen på oss och det ser ut att bli en vacker dag. Solen glittrar på ett nästintill stilla hav. Jag tar några kraftiga tag med paddeln och hittar min rytm och kajaken glider ljudlöst fram. Havet är stillsamt idag så vi kommer fram efter en halvtimmes paddling. Vi drar upp kajakerna på öns södra sida och letar reda på en skön plats för tältet. Nu tar vi sikte på Vitgrund. Där ska det finnas en fyr och en fikastuga.

En bild på kajaktur i skärgården där havet möter himlen
Där havet möter himlen - fantastiskt fint!

Väl framme på Vitgrund tar vi fikapaus med kaffe och hembakade kardemummabullar. Vi vandrar fram längs stenar och hällar och kommer fram till
den gamla fyrplatsen. Utsikten är obeskrivlig. Havet som når så långt ögat kan nå, möter himlen och solen långt där borta. Det är inte för inte som en kajak känns liten i sammanhanget. När vi paddlat tillbaka till Vatstenarna har ett till par anlänt. Vi gör upp eld i den utplacerade eldplatsen och letar fram matsäcken. Några kalla öl som legat förankrade i vattenbrynet smakar ljuvligt efter en dag i solen. Köttet fräser på grillen och vi språkar lite smått med de andra innan vi bestämmer oss för ett kvällsdopp innan sovsäcken ropar. Jag kryper sen småhuttrande ned i sovsäcken och drar dragkedjan långt upp till hakan. Sen minns jag inget mer.

En cirkel av sjöbodar välkomnar oss när vi når Prästgrundet.

Dag 2: Måsarna ropar utanför

Jag gnider sömnen ur ögonen och knölar mig ut ur sovsäcken. Idag ska vi börja med en tur ut till Klacksöarna, där det går att hyra stuga och övernatta, men vi ska ta oss vidare till Prästgrundet. Ut till Prästgrundet är det fyra kilometers paddling på öppet hav. Men först kaffe! Efter inmundigad frukost skjuter vi ut kajakerna och påbörjar paddlingsdag två. Eftersom jag är lite sugen på mer havskänsla så väljer vi att ta sikte på Nordosten. Paddlingen går fint idag med. Vi håller oss nära stranden och får uppleva växlande natur och ett rikt fågelliv. Klockan är inte ens förmiddag och även om vinden svalkar kommer det bli hett idag. Vi fick veta att det finns en mysig kanal mellan Oren och Storskäret, men den hoppar vi över idag, men det kanske är ett bra tips till några andra paddlare! Vi går i land på Klacksöarna för att avnjuta havsbad, en stund på rygg i solen och påfyllning av magarna. Nu har vi fyra kilometer rakt ut i havet framför oss. Det tar en timme innan vi är framme på Prästgrundet. Här kommer man in till en brygga där vi lägger våra kajaker. En cirkel av sjöbodar välkomnar oss och några båtars ljuvliga dunkande möter oss. Det är liv och rörelse, barn som skrattar, någon spelar musik, några ungdomar provar fiskelyckan.

Vi promenerar hand i hand in på ön och beger oss mot Skärgårdskapellet. Det sägs att en präst förliste här ute och begravdes bakom kapellet, om det är sanning eller ej förtäljer inte historien. Efter att ha sett det gulliga lilla kapellet går vi ut till fyren. Den majestätiska utsikten gör en lycklig långt in i själen. På vägen hem paddlar vi på ”insidan” av Klacksöarna. Nu har även båtarna hittat ut och lagt till för en kväll med grillning och umgänge. Det doftar ljuvligt från stranden och vi vinkar glatt åt allt och alla. Svetten lackar och det svider i musklerna. Vinden har friskat i och havet bjuder på mer motstånd. Väl hemma vid vårt tält är kroppen trött. Det har varit en
underbart ljuvlig dag. Vi kör en favorit i repris och kastar oss i havet i kvällssolen innan vi somnar som smågrisar i tältet.

Paddling på öppet hav rekommenderas!

Dag 3: Välkommen träningsvärk

Idag packar vi ihop tältet innan vi paddlar ifrån Vatstenarna. Vi har planerat en tur ut till Medharet och vidare till naturreservatet Snäcken. Ryktet säger att Snäcken har en lång sandstrand och där tänkte vi tillbringa dagen. Snäcken är en 300 meter lång udde som reste sig ur havet på 1600-talet. Många av de lågväxta träden som växer där är 300 år gamla! Efter några kilometers rätt så tröttande paddling är det skönt att lägga till och vända ansiktet mot solen innan vi paddlar hem till Skärså.

Det är sent på eftermiddagen när vi anländer i hamnen på Skärså. Det doftar förföriskt från rökeriet. Vi har bokat bord på Albertina, Skärsås egna stolthet. Restaurangen är vida känd för sina utsökta fiskrätter och gemytliga miljö. Och efter två nätter i tält och en rätt så trött kropp är det extra underbart att få sätta sig till dukat bord med vita servetter. Vi sitter länge och småpratar om livet. Dessa dagar har fört oss närmare och gjort oss mer lugna och harmoniska. Ute på havet finns ingen stress och inga måsten. Bättre avslut på sommaren kan man inte få!